6 tipů pro úspěšný návrat do práce po rodičovské v době koronavirové

Těžší i lehčí zároveň

Návrat do zaměstnání po rodičovské dovolené bývá často zdrojem stresu, protože přichází po několikaleté pracovní odmlce. S růstem nezaměstnanosti v důsledku boje s koronavirem se mohou přidat obavy, zda se vůbec bude kam vracet. I zde ale platí, že vše zlé je pro něco dobré. Přesun pracovního světa do on-line prostředí s sebou přinesl nové možnosti, jak se na velkou životní změnu připravit i s dětmi po boku.

Česká republika patří mezi země s nejdelší rodičovskou dovolenou. Jak uvádí studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu z roku 2018, typická česká matka dvou dětí na ní stráví 6-8 let. Návrat do práce tak představuje změnu, která může být zdrojem velkého stresu. „Nejenže jsem byla nervózní z odloučení od dětí po tak dlouhé době, ale měla jsem i obavu zda svou práci ještě zvládnu,“ vypráví 35letá Lenka. A určitě není jediná.

Koronavirus přinesl nejistotu, ale i nové možnosti

Aby toho nebylo na rodiče vracející se do práce málo, přišel na jaře letošního roku koronavirus s veškerými svými ekonomickými důsledky. Jak ukazují údaje, které pravidelně zveřejňuje Ministerstvo práce a sociálních věcí, míra nezaměstnanosti za poslední dva měsíce vzrostla o 0,6 %. Co bude následovat, je zatím spíše předmětem spekulací. Ne všechny změny, které s sebou doba koronavirová nese, jsou ale nutně zlé.

  1. Žehlení nebo raději studium?

Můžete dělat obojí najednou. Přesun většiny aktivit do on-line prostředí přinesl rozkvět distančního vzdělávání. A jak praví obecná doporučení, nové znalosti a dovednosti mohou přechod do pracovního režimu usnadnit. Chodit na kurzys dětmi po boku je téměř nemožné, ale studium po internetu si mohou rodiče přizpůsobit svým časovým možnostem. A třeba tak využít ve chvíli žehlení posloucháním vzdělávacích a motivačních podcastů.

  1. Z reálu do on-line světa

Rozvoj práce na dálku ukázal, jak důležité jsou v dnešním světě znalosti digitálních technologií. Pokud se chcete vrátit do práce v klidu, téma digitálních technologií nesmíte vynechat. A jak jinak studovat než on-line.

  1. Připravte na změnu i své dítě

Návrat do práce znamená i velkou změnu pro vaše dítě, které bylo zvyklé na vaši 100 % pozornost a péči. Pokud jste v době koronavirové omezili na minimum kontakt s ostatními vrstevníky vašeho dítěte, je nejvyšší čas zaměřit se také na zvykání si na kolektiv mimo rodinu. Některé děti nesou odloučení od rodičů hůře. Aby pro dítě váš nástup do práce nebyl velký šok, naplánujte si adaptaci dítěte na kolektiv například v dětské skupině ještě před vaším nástupem do zaměstnání. Získáte tak klid na adaptaci pro sebe i dítě. Vy budete flexibilní ve vyzvedávání dítěte z dětské skupiny a nebudete ve stresu, že dítě musí být ve školce 5 dní v týdnu. Frekvenci a délku pobytu v dětské skupině si můžete přizpůsobit vlastním potřebám. Takto v den nástupu do práce budete mít o starost méně, protože už budete vědět, že o vaše dítě je dobře postaráno a v kolektivu se mu líbí.

  1. Denní režim jinak a lépe

Natrénujte si nový denní režim ještě před ostrým startem. Není nic horšího, než ranní stres s výpravou dětí do školky a přesun do práce. Víte, kolik času vám zabere příprava snídaně pro celou rodinu, buzení dětí, oblékání, hygiena, cesta do školky a do práce? Spočítejte si to a k tomu si přidejte ještě dalších 20minut rezervu. Protože každý den se vám přihodí neočekávaná událost, která časový plán naruší. Třeba vééélký bobek těsně před odjezdem.

Po návratu rodiny domů si na odpoledne naplánujte aktivity tak, aby zbylo kousek místa pro uspokojení potřeb každého člena domácnosti. Proto je třeba si den, potažmo celý týden dopředu pečlivě naplánovat. Nejlépe v neděli večer spolu s manželem.

  1. Rozděl a panuj

Jestliže se cítíte na rodičovské jako štvaná zvěř a nemáte ani minutu pro sebe, pak při nástupu do práce na tom budete ještě hůře. Jediný lék proti uštvání je delegování povinností a úkolů mezi všechny členy domácnosti, děti nevyjímaje. Čím dříve se dítě naučí zodpovědnosti a samostatnosti, tím dříve budete sklízet ovoce v podobě volného času pro sebe. Stejně tak partner může pomoci. Ale pozor, tyto změny se nedějí ze dne na den. Nejprve hlavní změna musí dozrát ve vaší hlavě, že jste připravena oprostit se od modelu „Super mámy“ a „Vše umím nejlépe a rychleji“. Pak následuje trénink trpělivosti a víry, že delegovaný úkol bude splněn.

  1. Obnovujte přerušené vztahy

Aby návrat do původního zaměstnání byl pro vás co nejpřirozenější, rozhodně vám při tom pomůže obnovení vztahů s kolegy. Začněte se několik měsíců před návratem zajímat o aktuální dění na pracovišti, potkávejte se s kolegy, zajímejte se o nové projekty a pomalu se aktivně zapojujte do pracovního života. Pak pro vás návrat nebude studenou sprchou.

A na závěr ta nejcennější rada. Spoléhejte samy na sebe a první den do práce vykročte pravou nohou s úsměvem.

  • Chci dostávat novinky

    Žádná novinka z digi světa vám neunikne. Přihlašte se k odběru novinek do svého e-mailu.

  • Kategorie